Ankara’da alkollü sürücü Çağdaş Şenyüz’ün çarpması sonucu ölen bisiklet sürücüsü Umut Gündüz’ün davasında gerekçeli karar açıklandı. “Bilinçli taksirle adam öldürmek” suçlamasıyla Şenyüz’e verilen ceza; “Ortaya çıkan bu neticeyi kabullendiğine yönelik, savunmasının aksini gösteren her türlü kuşkudan uzak kesin deliller ve bunun için bir neden bulunmaması” gerekçesine dayandırıldı.
Ankara’da, Temmuz 2019’da, 19 yaşındaki bisikletçi Umut Gündüz’e alkollü olarak kullandığı aracıyla çarparak ölümüne yol açan Çağdaş Şenyüz hakkında; “iyi hal indirimi” de uygulanarak 4 yıl 5 ay 10 gün hapis cezası verilmişti. Mahkeme, gerekçeli kararını açıkladı.
Gerekçeli kararda sanığın kaza anında 1.53 promil alkollü olduğunun belirlendiği aktarıldı. “Yargılama konusunda isabetli bir hukuki çözüme ulaşılabilmesi” için; “kast, olası kast, taksir ve bilinçli taksir” kavramları üzerinde durulmasında fayda olduğu belirtildi. Kararda, şu değerlendirmeler yapıldı:
“Gerek olası kast, gerekse bilinçli taksirde netice fail tarafından öngörülmektedir. Bilinçli taksirde, öngörülen neticenin gerçekleşmeyeceği ümit edilmekte, olası kastta ise bu netice fail tarafından göze alınmakta ve kabullenilmektedir. Olası kastta fail öngördüğü neticenin meydana gelmesini kabullenerek, sonucun meydana gelmemesi için herhangi bir önlem almazken, bilinçli taksirde fail neticeyi öngörmesine rağmen, sansa veya başka etkenlere, hatta kendi bilgi veya becerisine güvenerek öngörülen sonucun gerçekleşmeyeceği inancıyla hareket etmektedir.”
Mahkeme, olası kast ve bilinçli taksir kavramlarının arasındaki farkı açıkladıktan sonra şu hükme vardı:
“Sanığın, Umut Gündüz’e yönelik eylemini olası kasıtla gerçekleştirdiğine, ortaya çıkan bu neticeyi kabullendiğine yönelik, savunmasının aksini gösteren her türlü kuşkudan uzak kesin deliller ve bunun için bir neden bulunmadığı, sanığın kazanın gerçekleştiği anda 1.53 promil alkollü olduğunun tespit edildiği, alkolün yarattığı etkinin kazaya sebebiyet verebileceğinin sanık tarafından öngörülmüş olması nedeniyle, suçun bilinçli taksir ile bir kişinin ölümüne sebebiyet vermek niteliği taşıdığı anlaşılmıştır.”